Vereenvoudig je prijsmodel

Als automatiseerder hebben wij vaak te maken met prijsmodellen. Bij het inrichten van een online bestelportal is een vast onderdeel de prijsberekening.

Soms kunnen we een extern systeem aanroepen en krijgen we netjes de prijs terug. Maar vaak moeten we zelf software maken voor het uitvoeren van deze berekening.

Het valt mij op dat er vaak veel complexiteit zit in het prijsmodel. Er zijn allerlei uitzonderingen waarmee rekening gehouden moet worden. Er zijn verschillende parameters die invloed hebben op de berekening van de transportkosten.

De oorzaak hiervan is vaak dat het historisch zo gegroeid is. Een goed voorbeeld is de prijsberekening van digitaal drukwerk.

Binnen drukkerijen werd vroeger alles vanuit de kostprijs berekend. Bij de offset drukpersen had je te maken met drukplaten die per kleur voorbereid en gemaakt moesten worden. Er waren meerdere inschietvellen nodig voordat het drukwerk een stabiele kleur had. Al deze parameters werden meegenomen om zo gedetailleerd mogelijk de kostprijs te berekenen. Daarnaast waren er natuurlijk de papierprijs, de doorlooptijd en de verschillende afwerkingen.

Tegenwoordig gebeurt veel printwerk digitaal. En als je goed kijkt, zijn de prijsverschillen tussen de verschillende papiersoorten vaak niet zo heel groot. Door die papiersoorten onder te brengen in een aantal klassen, wordt het veel eenvoudiger om een prijs te berekenen. De grootste gemene deler bepaalt de prijs. Misschien leg je bij bepaalde uitzonderingen iets toe, dat bij een andere order weer ruimschoots gecompenseerd wordt. 

Ook het printproces is veel eenvoudiger, er hoeven geen platen meer gemaakt te worden, en ook is de kwaliteit gelijk goed vanaf de eerste pagina.

De prijs voor digitaal drukwerk kan dan opgebouwd worden uit:

  • prijs voor het papier obv de papierklasse
  • prijs voor de afdruk (enkel- of dubbelzijdig)
  • prijs voor de gekozen afwerking (obv aantal pagina's of aantal producten)

Het grote voordeel van een eenvoudige berekening is de tijd die nodig is om prijswijzigingendoor te voeren. 

Ook zorgt een eenvoudiger model voor meer duidelijkheid voor je klanten. 


Even sparren?

We delen graag onze kennis. Meld je daarom hiernaast even aan voor een gratis en vrijblijvende strategiesessie.

Tijdens een strategiesessie leren we elkaar beter kennen en doe je gegarandeerd nieuwe inzichten op waarmee je zelf weer verder kunt bij het optimaliseren van je bedrijf.